maandag 14 maart 2011

Een eigen unieke webpagina binnen een facebook pagina

Dit leek me een perfecte oplossing: Facebook.com is inmiddels zo ongeveer de best bezochte website van de wereld en groeit alleen maar in populariteit. Maar een facebook pagina kan niet concurreren met een eigen persoonlijke en professionele webpagina. Daarvoor is facebook niet serieus genoeg en wordt er nog teveel onzin verkocht en geschreven. Maar een combinative leek me perfect: een eigen persoonlijke en professionele webpagina binnen een facebook (bedrijfs) pagina. En het is me gelukt. Het resultaat is te zien door:

  • In te loggen in facebook.com
  • Zoeken op ' Spiderman Webdesign' en vervolgens zie je aan de linkerkant van die pagina een aantal linken met ' webpagina, webpagina2, webpagina3, webpagina4, webpagina5….' ; Klik op een link om het resultaat te zien;
  • Sneller is de directe link: http://www.facebook.com/pages/Spiderman-Webdesign/187978994572024 (om op pagina van Spiderman Webdesign te komen) of http://apps.facebook.com/spidermanwebdesign/ om een voorbeeld van een geintegreerde website die hier geplaatst is als applicatie binnen facebook.com (maar dat is een technisch verhaal wat u mogelijk niet nodig heeft).

Wat ik hier verder schrijf is als eerste voor mezelf bedoeld. Het duizelt me nogal. Ik ben blij dat het me gelukt is deze unieke functie te activeren en mij facebook pagina ziet er nu tenminste wat professioneler uit dan het kale facebook design. Maar hoe heb ik dit gedaan? Ik heb gebruik gemaakt van twee verschillende mogelijkheden. 1) Static FBML en 2) iframe applicatie waarbij nummer 1 heel wat makkelijk is. Maar het slechte nieuws is dat facebook vanaf 18 maart geen nieuwe FMBL applicaties meer accepteert. Dat is dan ook de reden dat ik vandaag via FBML nog even snel een lijstje met website designs ga integreren zodat die in ieder geval nog dit jaar zichtbaar zijn voor klanten van Spiderman Webdesign. Maar optie 2 is dus eigenlijk belangrijker omdat deze optie ook na 18 maart de geldende optie zal blijven. Het stappenplan hiervoor:

  1. Aanmelden op facebook en in zoekbalk van facebook zoeken op ' developer' ; deze applicatie toevoegen aan pagina
  2. Naar de applicatie toegaan en nieuwe applicatie aanmaken
  3. Alle gegevens invullen.
  4. Het design en websitebestanden uploaden naar een bepaalde map op de server
  5. De canvas URL binnen developer applicatie aanpassen; Ziet er zo uit bij mij:

    Canvas Pagehttp://apps.facebook.com// (dit is een zelfbedachte naam om later de applicatie en bijbehorende webpagina makkelijk terug te vinden)

    The base URL of your app on FacebookCanvas URL (de root map van het design)

  6. Onder tab 'mijn toepassingen' klikken op de aangemaakt toepassing en onderin staat een link

Zie er als volgt uit: Voorbeeldcode

Snel aan de slag met wat voorbeeldcode!

  1. Klikken op die link, de getoonde code kopieren naar een nieuw aan te maken index.php bestand (via notepad++) en dit nieuwe bestand ook uploaden naar de rootmap van het design op de server.
  2. De bestanden downloaden zoals getoond op de applicatiepagina onderaan. " Download the client library" ; deze uitpakken, de map uploaden naar de root van het design en de naam van de map op de server aanpassen zoals getoond in ' voorbeeldcode' .
  3. En toen bleek de pagina zichtbaar te worden via http://apps.facebook.com/spidermanwebdesign/ terwijl ik gewoon de andere facebookactiviteiten zoals chat kan voortzetten.

4 opmerkingen:

  1. Heel mooi bedacht!
    Zelf was ik bijna zover,
    Ik heb het probleem dat de applicatie http://apps.facebook.com/menatwork/ wel aan mijn persoonlijke Facebook account word weergegeven maar niet aan mijn pagina zoals bij jou...?
    Kan jij me uitleggen hoe ik een applicatie aan mijn pagina toevoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. [...] My profiles: Facebook LinkedIn Flickr Twitter My blog: Een eigen unieke webpagina binnen een facebook pagina [...]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jan,
    Excuses voor de late reactie maar ik zie pas vandaag dat er gereageerd was. Wat betreft je vraag: Geen twee zaken door elkaar halen: 1) applicatie binnen Facebook en 2) weergave van applicatie binnen een pagina. Dit laatste vraagt een extra stap. Mogelijkheid waar ik voor kies is integratie van applicatie binnen iframe. Iframe wordt binnen de pagina geladen en kan van alles bevatten. Dat kunnen applicaties zijn of hele webpagina's. Mogelijk heb je hetzelf inmiddels allemaal opgelost. Laat even weten. Mogelijk interessant voor andere lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super! was hier naar op zoek. bedankt voor de uitleg ga er direct mee aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen