maandag 18 maart 2013

Positioneren van elementen binnen webpagina

Dit is kort en basic: het positioneren van elementen binnen een webpagina is een steeds terugkerende bezigheid en iedereen met een website heeft hier mee te maken. Binnen dit blog is informatie te vinden over positioneren binnen Joomla via het plaatsen van een extra module positie of via het gebruik van een module suffix. Maar meest belangrijk is om eerst de basis wat betreft html op een rij te hebben.

Gisteren moest ik vanwege een opdracht via tweaky.com een bug oplossen binnen een menu. Een scrollend menu. Na klikken scrollt te pagina naar beneden. Maar dit werkte niet. Na herstel van de .js file was dit opgelost. Behalve voor 1 menu item. Want dit was gelinkt aan een externe url. Na klikken zou de bezoeker moeten worden doorverwezen naar een andere webpagina. Maar nee, dat bleek ineens niet meer te werken. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt: bij "hover-over" met de muis werd de url zichtbaar (linksonder binnen de browser) maar als ik dan klikte, gebeurde er niets. Een conclict tussen het javascript en de css file. De oplossing leek om dit menu item uit het menu te tillen, en apart te plaatsen. Ja, nu werkte het. Het enige wat nu nog nodig was, was het postioneren van dit menu item zodat het opnieuw op exact dezelfde plaats zou verschijnen als eerder. En eerder maakte het deel uit van een lijst (<ul><li></li></ul>) en nu niet meer......

Oplossing
Volgens mij is stap 1 bij positionering eigenlijk altijd het plaatsen binnen een <div></div>. Een div met een identiteit: <div id="identiteit"> zodat het layout gedrag binnen deze div gedefinieerd kan worden binnen de css file.
Stap 2 zou volgens mij ook bijna altijd hier op moeten lijken: kijken via Firebug welke css stijlen er al gebruikt worden en kopieren. Maar dan wel als zijnde een eigen identiteit. Oftewel: in mijn geval werd <div id="navtop"> gebruikt voor het menu en de nieuwe div werd dus <div id="navtop2"> en vervolgens kopieer ik alle bijbehorende verwijzingen naar navtop binnen de css file en noem die navtop2. Er onstaat zo een blokje met een layout identiek aan de gebruikte die apart te postioneren is binnen de html.
Stap 3: trial and error. Gewoon de <div>menu item</div> verplaatsen binnen de html en kijken waar ik deze het beste kwijt kan. Dit is de groffe positionering. Nu ben ik in de buurt.
Stap 4: fijnstemmen. En dat kan bijvoorbeeld via:

position:"relative"; right="300px";

Vervolgens wordt het menu item 300 px ten opzichte van rechter grens van website getoond. Firebug helpt hier natuurlijk om live te kunnen zien welke getallen hier precies gebruikt moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten