dinsdag 29 januari 2013

Online uitpakken (unzip) op eigen server

Probleem (uitdaging): Ik wil een website installeren op een online server en de ontwerper stuurt een compleet .zip bestand. Prima. Ik kan dit gaan uitpakken, alle bestanden uploaden en verdere aanpassingen doen. Maar dit uploaden kan zo maar een half uur duren omdat een complete Joomla installatie inclusief design en extensies meer dan 10.000 files kunnen bevatten. Filezilla is daar we even mee bezig. Ik wil snel omdat ik bijvoorbeeld liever tien demonstratie websites installeer in plaats van een half uur te wachten op Filezilla.

Mogelijkheid 1: gebruik de uitpak functies van hosting account

[caption id="" align="alignright" width="250"]Image representing cPanel Inc as depicted in C... Image via CrunchBase[/caption]

Cpanel of andere admin panels van een hosting account hebben bijna altijd wel deze ingebouwde functie. De uitpak (unarchive) functie zit bij sommigen verstopt in de filemanager maar ik zie ook wel eens een aparte "Archive Gateway". Dat werkt meestal wel redelijk. Maar vandaag niet.

Mogelijkheid 2: een php script
En de meest simpele en erg efficiente (binnen een halve minuut waren deze 10.000 bestanden netjes uitgepakt op de server en ik hoefde dus alleen het .zip bestand te uploaden) is: http://www.phoca.cz/phoca-server-unzip , de unzip tool van Phoca. Ik kende Phoca van Phocagallery voor Joomla en dat is een prima gallery tool. En deze unzip tool blijkt ook prima te werken. Nee, niet direct. De map (tool_phoca_server_unzip) met de paar bestandjes moeten worden geupload naar de server binnen de map waar ook het .zip bestand zich bevindt. Vervolgens surf ik met Firefox naar deze map (http://www.mijnwebsite.nl/mapmetzipbestand/tool_phoca_server_unzip/ ) en ik krijg een aantal errors. Waarom? Geen idee. Ik pas wat permissies aan via Filezilla en schoon de cache op van de browser, Ctrl F5 en de tool werkt. Hier kan ik de FTP laag inschakelen (en ondertussen zie ik dat de tool het .zip bestand al gevonden heeft) en dat doe ik niet. Ik schakel de laag uit via FTP laag = 0 en klik op "unzip". Vervolgens wacht ik een twintigtal seconden en alle bestanden worden netjes uitgepakt.

Tjonge dat scheelt! Bedankt Phoca voor deze GRATIS tool.

Ir. Meindert A. Jorna (Msc.)

Savornin Lohmanstraat 45

6702BN Wageningen

☎ 0317 795149

Mob. 06 412 86716

☒ info

www.dewebmeester.nl

My profiles: facebook.png Facebook linkedin.png LinkedIn flickr.png Flickr twitter.png Twitter

pixel.png?p=mozilla&v=3.11.21&t=1359477781749&u=99a41a321fc9370a

Geen opmerkingen:

Een reactie posten