zaterdag 1 oktober 2011

Weebly en SEO

Vandaag zit ik weer heerlijk te worstelen met alle mogelijkheden en onmogelijkheden van de Weebly webbuilder. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat deze 'sitebuilder tool' onderschat wordt en te weinig gebruikt wordt. Na een periode van boosheid en frustratie (waarom zoveel betalen voor verwijderen reclame?) volgde ene periode van heerlijke ontdekking. Nee, ik ga zeker niet al mijn geheimen prijsgeven. Ik ben tenslotte ondernemer. Maar toch even een tipje van des sluier oplichten

Het probleem: SEO optimalisatie


Bij gebruik van de Weebly webbouwer, wordt je een subdomeinnaam aangeboden. Bijvoorbeeld: cheap-web.weebly.com Mijn domeinnaam www.dewebmeester.nl laat ik doorverwijzen naar dit Weebly subdomein. Resultaat: bij intikken van dewebmeester.nl , wordt de bezoeker netjes doorverwezen naar cheap-web.weebly.com en wordt zichtbaar wat ik binnen die online webbouwer gemaakt heb. So far so good. Toch?

Nee, niet goed. Want wat betekent dit voor de vindbaarheid (SEO) voor mijn website. Twee antwoorden. cheap-web.weebly.com wordt goed gelezen (tags, metatags, content, header, footer, alles wordt geindexeerd) maar dewebmeester.nl is een lege huls. Op zich niet een heel groot probleem omdat de website via cheap-web.weebly.com dus toch geindexeerd wordt. Maar toch ook wel een probleem want als ik mijn website aanmeldt bij bijvoorbeeld een startpagina (webdesign.intrastart.nl) dan geef ik daar natuurlijk de domeinnaam dewebmeester.nl door en niet cheap-web.weebly.com Stel: Ik wil me slechts druk maken om 1 domeinnaam, dan heb ik het volgende bedacht:

Oplossing?


Weebly biedt echt erg professionele (en vrij onbekende) mogelijkheden. Mijn doel: de complete website zoals binnen Weebly gemaakt, verhuizen naar mijn eigen server zodat ik domeinnaam direct kan linken aan de website (en niet via een subdomeinnaam van Weebly). Na inloggen in mijn weebly account klik ik op tab 'settings' en dan zie ik onderaan een optie "archive/ unpublish" weebly settings snapshoten daar klik ik op.

Vervolgens kan ik de hele site als .zip file opslaan om mijn computer en uitpakken en uploaden naar de server van mijn keus. Nu heb ik ineens 2 websites. De ene wordt opgemaakt en onderhouden via de Weebly online sitebuilder en is te zien via cheap-web.weebly.com, de andere staat op mijn server en is gekoppeld aan domeinnaam dewebmeester.nl Nu heb ik twee 'searchable' sites.

Wordt vervolgt (ik ga eerst even dit alles toepassen en SEO aanpassen).

Groeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten