donderdag 8 maart 2012

Flash banners binnen Joomla

De laatste twee jaar ben ik steeds meer enthousiast geworden over Joomla. Vijf jaar geleden bood Joomla nogal standaard ontwerpen en daar zijn veel mensen op afgehaakt. Flash was toen de Ferrari onder de layouts. Maar Flash was (en is) wel mooi maar bleek niet zo handig te zijn voor mensen die geen jaren de tijd hebben om een Adobe Flash cursus te volgen. Dus was men aangewezen op arrogante zzp'ers die zich "webbeheerders" noemden. Het werden een soort zelfgekozen machthebbers. Het volk kwam in opstand en koos voor Open Source CMS. Joomla, Drupal, Magento, Zencard, Vortuemart, Oscommerce, ach ik weet niet eens meer welke nu wel of niet "Open Source" zijn, het belangrijkste is: we willen als gewone mensen onze eigen website kunnen onderhouden.

Toch weer Flash
Vanavond doe ik een stap terug naar Flash. Om te kijken of het nog steeds zo ingewikkeld is. Ik integreer het in Joomla (www.cheap-web.nl / Joomla 1.5.25). Via flashxml.net heb ik een "lifetime" abonnement gekocht. Mijn motivatie: zeer mooie flash effecten in combinatie met Joomla modules en plugins. Hoe makkelijk kan het?
1) download het zip pakket (ik begin met 3D banner), en uitpakken natuurlijk
2) download de bijbehorende module en installeer die als extensie binnen Joomla installatie
3) activeer de module en publiceer die op gewenste plaats binnen bepaalde pagina
4) blijk gehele map (exclusief .FLA en .MXP bestanden) te moeten uploaden naar de map die binnen module wordt aangegeven (map moet eerst via ftp binnen root worden aangemaakt.)
5) ik bekijk het resultaat: http://joomlamarket.info/cheap-web/website_winkel/index.php/banners-to-flash-or-not-to-flash/flash-banners-demo
Direct krijg ik een leuke 3D banner te zien. Binnen 5 minuten. Aanpassen kan via de setting.xml file en images.xml file of eventueel via de editor die te vinden is op flashxml.net Na aanpassen binnen deze editor krijg ik de nieuwe settings.xml vanzelf aangeleverd.

Conclusie: Flash is weer leuk. Als je het maar plaatst binnen een goede CMS zoals Joomla. Ik hoop binnenkort meer voorbeelden te geven van het gebruik van Flash binnen Joomla.
Groeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten