maandag 26 maart 2012

Het grote probleem: tekst vinden en aanpassen binnen website files (met name .php)

Tja, het lijkt zo makkelijk: een tekst aanpassen binnen een website. Dat is het ook, als je maar weet in welke file of op welke plaats die tekst te vinden is. Met Firebug lijken we heel erg geholpen te zijn. Maar helaas, dat geldt eigenlijk alleen voor de .css files want daarvan wordt inderdaad heel duidelijk aangegeven in welke file de gezochte code te vinden is. Heel handig maar niet genoeg.

Het voorbeeld probleem waar ik nu mee zit: binnen een Joomla template inclusief Virtuamrt wil de klant enkele teksten aangepast hebben. Dat bied ik standaard aan en kost me nog altijd veel te veel tijd. Dus: als eerste wil ik vragen of iemand van mijn lezers mogelijk een eenvoudige addon weet die aangeeft binnen welke file op de server een bepaalde tekst te vinden is. Tot dan toe werk ik voornamelijk via de offline methode:

Stap 1: ik download de complete map / folder waarvan ik verdenk dat daar ergens de tekst tussen zou moeten staan
Stap 2: ik open alle files van een bepaalde extensie (meestal .php) uit die folder met EditPadPro, open search panel en laat programma naar de tekst zoeken. In veel gevallen ben ik dan geholpen. Veel werk, beetje omslachtig en je moet dus wel de beschikking hebben over EditPadPro.

Stap 3: Soms (nog veel te vaak) lukt het toch niet. Dan ga ik naar phpmyadmin, log in, ga naar betreffende database en start een search opdracht. Ook dat lost een aantal problemen op.
Stap 4: ik ben bang dat ik een slapeloze nacht ga beleven. Op dit moment probeer ik "Old price" en "Discount" binnen een Joomla /Virtuemart installatie aan te passen en de tekst blijft onvindbaar. Ben nu gestart me het programma "FilterFTP" waarmee je online op de server kan zoeken. Maar als eerste lijkt het programma alleen aan te bieden om binnen filenamen te zoeken en dat heb ik niet nodig. Ik wil in die files, in de code en in de tekst zoeken.

Stap 5: terug naar EditPadPro. Ik maak een FTP server connectie en links zie ik netjes alle files en folders binnen de server. Als ik met rechtermuis op folder klik en klik op "open" wordt in rap tempo alle files binnen deze folder geopend waarna ik kan gaan zoeken binnen de files. Dat scheelt aleer de stap van downloaden maar daarmee kan ik op een later tijdstip natuurlijk weer moeilijker opnieuw gaan zoeken. Probleem: er zitten teveel images in de folder en die wil ik nog even niet openen. Programma loopt dan ook vast.
Stap 6: ik ga opnieuw de complete folder com_virtuemart downloaden (mogelijk heeft klant wat aagepast) en ik ga koffie zetten.
Wordt vervolgd en ik hoop: gevolgd want advies kan ik wel gebruiken!

Stap 7: Terug naar Firebug (nadat ik alle .php files uit com_virtuemart geopend had in EditPadPro en die files doorzocht had zonder resultaat). Daarbij hoort de volgende afbeelding:



De tekst "Old prijs" is hierbij al aangepast in "Oude prijs" (blijkbaar is het me gelukt!). Firebug geeft aan dat tekst te vinden is binnen een module. Er wordt een div_class "Module_new"  gebruikt. Dat leidt er toe dat ik de complete map "modules" download en laat onderzoeken door EditPadPro. En ja hoor, tekst wordt dan snel gevonden en aangepast.

Grote voordeel van offline methode (waardoor ik even stop met zoeken naar online methode) is dat alle bestanden nu zoekbaar aanwezig zijn op mijn computer wat doorzoeken erg snel maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten