maandag 26 november 2012

Mobiele Joomla website

Ik heb al eerder geschreven over de mogelijkheid om een html - css website om te bouwen naar een mobiele website (zodat de website makkelijk te lezen is op het kleine schermpje van de smartphone) maar nu ook aandacht aan een Joomla (php) website. Het grote verschil: dit is een dynamische website en het is dus niet mogelijk de website in blokje op te delen en om te bouwen. Het resultaat is dan ook niet een pakketje files die samen een mooie mobiele website vormen en dat als pakketje makkelijk te verhuizen is of waaraan makkelijk een extra domeinnaam te koppelen is. Hier een begin van mijn zoektocht naar de Joomla mogelijkheden.

1) De website waarvoor een mobiele weergave nodig is, betreft www.projektduga.nl . Daarvoor is een Rockettheme template gebruikt (Momentum) en dat template maakt gebruikt van het template systeem "Gantry". Gantry heeft in zichzelf de optie om de mobiele weergave aan en uit te zetten. Het werkt op zich wel maar het menu wordt niet zichtbaar. Ik heb het nog niet opgegeven wat betreft Gantry maar voorlopig wel even wat betreft deze mobiele optie voor deze website.

2) Het is mogelijk (en aan te raden) om te beginnen met een "Responsive" Joomla template. Maar dat is natuurlijk niet handig als je al een volgroeide website hebt.
3) Er zijn slechts enkele componenten op de markt die het mogelijk maken een bestaande (niet responsive) Joomla website om te zetten naar een mobiele website. De eerste die ik probeer is Apptha. De gratis versie. Lang ben ik hoopvol maar na een halve dag knutselen ben ik blij dat er nog een andere component bestaat.

4) Mobile Joomla. Dat is de optie waar ik het meest positief over ben op dit moment. Component lijkt uitgebreider dan Apptha en biedt meer mogelijkheden om te kiezen tussen verschillende mobiele templates. Er is een optie om voor elk type mobiele apparaten een aparte template te kiezen. Maar mijn conclusie is dat het algemeen gebruik van de iPhone template het beste werkt (dus ook voor Android apparaten). Vervolgens kies ik niet voor de standaard iPhone template opties maar ga ik eerst kijken welke modules ik van de originele website zichtbaar wil maken op de homepagina van de mobiele website. Dat is bijvoorbeeld de module waarin de Social Media iconen getoond worden. Die module staat op positie top-c. Vervolgens kan ik in de Mobile Joomla component aangeven dat de mobiele module positie "header", de positie top-c moet weergeven van de originele website. Vervolgens worden de iconen zichtbaar binnen de mobiele website. Dus: als ik dit handmatig aanpassen oversla, dan worden de modules niet goed weergegeven of worden we helemaal niet weergegeven. Dat geldt dus ook voor het menu. Die staat in position-7 en binnen de Mobile Joomla component geef ik dus aan dat Header2 verwijst naar position-7. En ja hoor, het mene verschiijnt.

5) Er zijn online omvormers. Die lijken een dynamische website moeilijk te vangen. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld de homepagina van de Joomla website op te slaan als complete html pagina om die pagina vervolgens via FTP als html pagina op de server te zetten direct in de root van de Joomla installatie en te koppelen aan de bestanden binnen de root. Dat truukje heb ik eerder toegepast om een Joomla website de nodige versnelling mee te geven.

Tot zover. Ga met de smartphone naar www.projektduga.nl om het resultaat te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten