dinsdag 25 september 2012

Template chooser, picker, selector binnen Joomla 2.5

Resultaat van deze dag is te bekijken op http://decmsmeester.nl/joomla2.5/

Nou, vandaag ben ik weer druk geweest met het oplossen van raadsels en na zo'n dag is het verstandig om bevindingen op te schrijven in een blogpost. Ik ben niet de enige met deze wens:
- Een Joomla website waarbinnen verschillende designs / templates zijn geinstalleerd en waarbij de bezoeker zelf kan kiezen tussen deze designs.
Na bladeren op Google lijken vele anderen met deze wens rond te lopen. Toch lijken weinigen hierin echt wat gerealiseerd te hebben.

Waarom?
Omdat ik websites verkoop en elke bezoeker aan mijn website(s) deze gelegenheid wil bieden. De toekomstige klant kan zo "live" en online een design bekijken en uitproberen.

Probleem?
Ja. Het lijkt makkelijk. Ik kan bijvoorbeeld een tien- twintigtal Joomla installaties plaatsen op de server en binnen elke installatie een nieuwe website plaatsen met elke een origineel design en layout. Maar: dat neemt serverruimte in beslag, dat neem database ruimte in beslag en boven alles: de bezoeker moet wel erg veel geduld hebben want elke keer als hij een ander design wil bekijken moet hij wachten totdat de hele website geladen is. Dat is traag. Te traag.

Oplossing?
Mogelijk. Na een dagje werken heb ik in ieder geval een paar antwoorden. De rest laat ik aan u over. Ik ben begonnen met de Joomla extensie "Template Selector" (deze link zou u direct naar deze extensie moeten leiden.) Het betreft een module en een plugin en beiden moeten geactiveerd worden. Als alleen de module gepubliceerd wordt en de plugin niet geactiveerd, dan wordt de template selecter wel zichtbaar (wel leuk, bezoeker ziet in ieder geval screenshots van de templates en dat biedt een miniatuur template gallery!) maar bij klikken op "switch", gebeurt er niets. Maar bij activeren van de plugin, zie je niet alleen de geinstalleerde templates maar is het dus ook mogelijk te "switchen". Het werkt. Ben ik nu klaar? Nee, nog lang niet.

Problemen en oplossingen
Ik wil dat de bezoeker kan kiezen uit tenminste 100 designs. Dan moet ik dus eerst 100 Joomla templates installeren. Dat is niet een probleem. Binnen de module Template Selector, klik ik aan welke van die 100 designs zichtbaar en verkiesbaar moeten worden. Ik kies ze allemaal. Vervolgens naar de frontend (voorpagina) en ik kies een willekeurig design. Daarbij zal ik direct ontdekken dat ik naast "Stijl" (css, style, kleuren, fonts) ook rekening moet houden met "Structuur" (layout, module posities). Het eerste (stijl) lijkt niet het probleem. Dat werkt prima. Maar bij kiezen voor een andere template, wordt de structuur door elkaar gegooid. Meest makkelijke oplossing: alleen templates installeren die allemaal de zelfde structuur hebben. Bijvoorbeeld: ik gebruik alleen templates van DiaBloDesign ; Die zijn allemaal volgens hetzelfde concept opgemaakt. Hetzelfde geldt voor een webbedrijfje als "Globbersthemes". Ook bedenk ik me dat het bekende software programma Artisteer altijd dezelfde structuur produceert en ik besluit daar wat mee te werken.

Ik probeer het met Artisteer versie 3.1 ; Nieuw design, exporteren als Joomla 1.7 design met standaard module posities (position-1, position-2....etc.), installeren als nieuwe template en binnen de module "Template Selector" aangeven dat ook dit design erbij hoort. Naar voorpagina, kiezen voor dit design en klikken op "switch" en......een totaal andere structuur........; Natuurlijk, ik was tenslotte al begonnen met designs van DiaBloDesign en enkelen van Template Monster ("Architect" en "Traveller"). Die werkten redelijk. Artisteer templates lijken toch anders in elkaar te zitten.

Even een stapje terug: De eerste twee templates waren van Template Monster. Die switchen redelijk goed. Daarna installeer ik drie templates van DiaBloDesign en die tonen redelijk goed maar het topmenu ontbreekt. Vreemd. Nee, toch niet. Template Monster templates plaatsen main menu op positie "navigation" en die ontbreekt binnen DiaBloDesigns en ook binnen de Artisteer designs. Oplossing: main menu module kopieren en publiceren op positie "position-1". Dat werkt natuurlijk alleen als "position-1" op de juiste plaats aanwezig is binnen de nieuwe designs en niet aanwezig is binnen de al geinstalleerde templates. Dat is (vreemd genoeg) het geval. Indien "position-1" ook aanwezig is binnen de templates die ook "navigation" hebben, dan zou het resultaat zijn dat er twee main menu's getoond worden. Dat kan eventueel opgelost worden door "Advance Module Manager" te installeren van "No Number" en daarin te kiezen dat deze extra main menu module niet getoond moet worden binnen bepaalde templates.

Dit verhaal wordt vervolgd want op dit moment heb ik "slechts" 8 templates naar tevredenheid geinstalleerd binnen de Template Selector en ik ga voor die 100. Nu maar hopen dat ik hierdoor klant krijg........

1 opmerking:

  1. Aanvulling: ook de template die gemaakt is met Artisteer blijkt prima te functioneren binnen de Template Selector. Dat biedt mogelijkheden...... Nu nog proberen om wat originele module posities te gebruiken binnen zo'n Artisteer template anders ziet het er allemaal wel erg standaard uit. En: ik wil proberen om een ingewikkeld design van Rocketheme, Gavickpro of Icetheme te installeren binnen dit concept. Ik hou jullie op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen