maandag 4 februari 2013

Vervolg: opmaken Joomla template van joomlaxtc. Plaatsen van html blokken.

In mijn vorige blogpost over dit thema heb ik aandacht gegeven aan de module blokken op de voorpagina van template "Motif" van www.joomlaxtc.com. Vandaag ga ik proberen om via het invoegen van html blokken formulieren te plaatsen binnen dit design. Ik gebruik daartoe de nieuwe website van een nieuw concept van dewebmeester.nl: Gratis test hosting via www.123web.be (ja ook in Belgie is dewebmeester.nl actief en daar heten we natuurlijk dewebmeester.be). Ik wil dat de bezoeker aan 123web.be makkelijk zichzelf kan aanmelden voor deze gratis hosting. Over het hoe en waarom van gratis hosting ga ik een extra blog post schrijven.

Doel: via html een formulier plaatsen binnen een Joomla template.

Uitwerking: dit blijkt prima te werken via artikelbeheer. Ik kies een artikel uit of maak een nieuw artikel aan en kies na het openen van het artikel in een editor voor "toggle editor" zodat de html code van het artikel getoond wordt. Vervolgens plak ik gewoon het hele html formulier (encrypted javascript formulier) binnen deze code en sla het artikel op. Het resultaat is heel erg goed. De css van de template wordt netjes overgenomen zodat het formulier automatisch past binnen de layout van de template. Het resultaat is te bekijken via: http://123web.be/index.php/gratis-hosting

Conclusie: het is niet altijd nodig om externe modules of componenten te installeren. Vaak kunnen wensen worden uitgewerkt door de code van de applicatie direct te plaatsen binnen dit design. Dit zal overigens niet het geval zijn voor elk Joomla design. Voor dit "bootstrapped" geoptimaliseerde design van Joomlaxtc geldt dit blijkbaar wel.

[caption id="" align="alignleft" width="300"]Visualisering van de structuur van het Open So... Visualisering van de structuur van het Open Source Content Management Systeem Joomla!. Gebruikt voor toelichting bij het artikel van joomla. Zelgemaakte afbeelding (Photo credit: Wikipedia)[/caption]

Hier een afbeelding van een standaard opbouw van een Joomla website. In dit voorbeeld heb ik "inhoud" gebruikt om binnen "template" een formulier zichtbaar te maken op "website". Dat kan ook via "Component" (formulieren component) of "Module" of "Mambot" (antieke term voor moderne term "Plugin").

Aanvulling: formulier functionaliteit wordt uitgeschakeld door Joomla editor (JCE) en door Joomla 3.0; de oplossing

Excuses: het verhaal hierboven klinkt te makkelijk. Ja het klopt, het formulier werd mooi weergegeven volgens de css (style sheet) van het Joomla template. Maar dat betekent niet dat het formulier ook werkt. Zoals zo vaak bij invoegen van code (javascript of anders) via de editor (content, artikel of module), wordt de code gestript na klikken op "opslaan" en soms is dit niet zichtbaar (zoals in dit geval).

Oplossing: een oplossing is om een extra module te installeren die is ontworpen om deze code te behouden. Voorbeelden zijn te vinden via deze link:

http://extensions.joomla.org/extensions/core-enhancements/coding-a-scripts-integration/custom-code-in-modules

Ik gebruik voor mijn formulier de "Flexi Custom Code", installeer de module en plaats het formulier script binnen deze module. Maar: ik wil dit formulier binnen een artikel tonen! Geen probleem. Daarvoor dient "Modules Anywhere" van "NoNumber" waarmee in "no time" elke module binnen elk willekeurig artikel geplaatst kan worden. Ik doe dat ook en het lijkt te werken. Kijk hier voor het formulier (waarmee gratis hosting van dewebmeester.nl besteld kan worden):

http://123web.be/index.php/gratis-hosting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten