woensdag 24 oktober 2012

Aanpassen menu stijl / layout / css van weebly design

Dit is een vervolg op een vorige blogpost over het importeren van een html website in de online Weebly website builder. Dit importeren is prima gegaan en vervolgens heb ik een aantal zaken aangepast. Heel belangrijk: de {menu} en {content} tags zijn geplaatst en menu en content worden op de juiste plaats weergegeven. Maar wat te doen als ik de layout (stijl) van het menu wil aanpassen? Genoemde voorbeelden hebben betrekking op http://timmerbedrijfstraatman.weebly.com/ , de website die ontstaan is vanuit een PSD file die klant heeft aangeleverd. Zie link.
1) Waarbinnen staat de tag {menu}? In mijn geval binnen een <div id=""> container die betrekking heeft op de achtergrond afbeelding (afbeelding die achter het menu zichtbaar is. Helemaal ok want deze div container bepaald de positie van de afbeelding (div container is geimporteerd bij importeren van het html / css design) en door de {menu} tag binnen deze container te plaatsen (in de index.html file) wordt het menu weergegeven op dezelfde positie als de afbeelding en is de afbeelding dus een achtergrond afbeelding geworden.
2) Wens van de klant is om menu rechts uit te lijnen. In de main_style.css file van weebly
3) Conclusie is dus: de {menu} tag heeft geen eigen stijl definiering en moet een unieke <div class=""> of <div id=""> krijgen om aanpassingen te kunnen doen. Ik ga daartoe naar weebly.com, log in en ga naar de te bewerken website. Kies "all themes" en kies een design waar de menu weergave enigszins overeen komt met de gewenste weergave. Ik bekijk de css / html en kopieer alle relevante css en html code naar Notepad+; Interessant is dat de index.html file slechts 1 menu verwijzing kent terwijl de css file 9 #pietjepuk stijl definities laat zien. Maar alleen de #avmenu definiering is terug te vinden in de index.html file via
<div id="avmenu">{menu}</div>

4) Deze code plak ik in oorspronkelijke design (waarvan ik de menu layout wil aanpassen). Oftewel: <div id="avmenu">{menu}</div> plaats ik waar nu alleen nog {menu} staat en de nieuwe css verwijzingen plak ik in de main_style.css file (via weebly.com dus eerst weer terug schakelen naar het aan te passen design.). Gebruikte code:
/* side-nav
--------------------------------------------------------------------------------*/

#avmenu {
clear: left;
float: left;
width: 200px;
margin: 0;
font-size: 17px;
}

#avmenu ul {
list-style: none;
width: 200px;
margin: 0;
padding: 0;
}

#avmenu li {
list-style: none;
padding: 0 0 4px;
}

#avmenu li a {
line-height: 1;
text-decoration: none;
color: #878787;
font-family: "Glegoo", "Myriad Pro", Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 14px;
display: block;
padding: 10px 5px 12px 22px;
border: none;
}

#avmenu li#active a,
#avmenu a:hover {
color: #fff;
background: #8fc563;
-webkit-border-radius: 15px;
-moz-border-radius: 15px;
border-radius: 15px;
}

/* Navigation Drop-Down Menu Customization
--------------------------------------------------------------------------------*/

#wsite-menus > .wsite-menu-wrap {
margin-left: -20px !important;
}

#wsite-menus .wsite-menu li a {
padding: 6px 15px 7px 15px;
background: #8fc563;
border: none;
border-bottom: 1px solid #abd986;
text-decoration: none;
font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif;
color: #fff;
}

#wsite-menus .wsite-menu li a:hover {
color: #fff;
background: #6ca33f;
}

5) Perfect. Nu heb ik een menu wat enigszins overeenkomt met het gewenste menu maar belangrijker: ik heb nu een menu wat volledige is aan te passen via de stylesheet (main_style.css). Oftewel: nu kan ik aanpassingen doen door bijvoorbeeld via Firefox en Firebug de code te bekijken en in Notepad+ aan te passen.
Groeten en laat weten of dit helpt of als je aanvullingen hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten