maandag 15 oktober 2012

Caching fijn-tunen van Joomla website

Een kort bericht als vervolg op mijn vorige blogpost over "Page Speed". Onderstaande afbeelding laat zien hoe ik inmiddels voor www.projektduga.nl een Page Speed heb bereikt van 95/100 en daarmee is deze uitgebreide Joomla website bijna net zo snel als Google.

Dat had ik niet verwacht van Joomla. De "Clue" in dit alles is het gebruik van caching en van compressie. Dat moet op de juiste wijze gebeuren. Caching betekent het tijdelijk opslaan van bestanden die bij de website horen op een server waarbij de computer van elke gebruiker ook een soort "server" is. Compressie is het samenvoegen en verkleinen van meerdere bestanden tot pakketten.

Waar op te letten:

1) Joomla kent een eigen cache en compressie systeem. Het is een goed idee daarmee te beginnen via algemene instellingen    -----> server en ook ------ > system. Om dit goed te laten werken moet via pluginbeheer de cache plugin geactiveerd worden.

2) De template heeft mogelijk een eigen cache systeem. Ik gebruik voor www.projektduga.nl het Gantry systeem (daar draaien bijvoorbeeld de rockettheme.com templates op). Via tab Advanced kom je bij de cache instellingen voor Gantry en voor de template. Aanzetten is een goed idee.

3) Rocketheme biedt een aantal zeer goede cache plugins (gratis) zoals RokGzipper en Rokbooster. Ik heb RockGzipper aangezet en alles lijkt versnelt goed te werken. Totdat een collega me de volgende doorgeeft dat de layout door elkaar ligt. Met name de fonts zijn anders (groter). Na legen van de cache is alles weer normaal. (Daar kom ik dan ook pas een uur later achter hoor). Geen goede zaak omdat het niet handig is om elke dag de cache te moeten legen en daarmee schakel ik de cache dus eigenlijk uit.

4) Fijn tunen: Advies via Google en Rockettheme forum levert op dat het verstandig is de Gantry cache uit te zetten als Rokbooster (wat ik dan nog niet gebruik) gebruikt wordt. Ik test eerst even door (alleen) de Gantry cache te legen (button rechtsboven binnen Gantry in template manager), browsercache legen en website opnieuw te laden. Ja, de website is dan ook in orde terwijl Joomla cache nog steeds niet geleegd is.

5) Installeren van Rokbooster levert vervolgens alleen maar problemen op.
Kortom de conclusie voor www.projektduga.nl is:     Joomlacache aan, Joomla Gzip aan, Rokzipper aan, Gantry cache en Gantry Gzip uit en Rokbooster uit.

Zolang de website een Page Speed van 95/100 heeft, ben ik tevreden.

Ook een Page Speed van 95/100 nodig? Neem even contact op met dewebmeester.nl via info@dewebmeester.nl (Ja dat emailadres bestaat echt. Bij de Gouden Gids leken ze daar niet in te geloven.....)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten