dinsdag 9 oktober 2012

Wat vind je van Wordpress?

Het is al laat maar ik ben enthousiast en dat wil ik graag even opschrijven. Na een dag teleurstellend "aanrommelen" (kon maar geen inspiratie vinden) heb ik de dag toch afgesloten met motivatie. En deze keer betreft dat: Wordpress. Ik heb al vrij vaak vragen gehad zoals: "Wat vind je van Wordpress?" en "Doen jullie ook iets met Wordpress?". In deze blog post mijn eerste reactie op die vragen:

Wat vind dewebmeester.nl van Wordpress?
Basaal, eenvoudig. Dat kan een reden zijn om er niet aan te beginnen. Dat zou heel erg jammer zijn. Wordpress is een kleine, snelle sportwagen. Een soort "Porsche". Joomla is meer een "Hummer". Bij openen van de motorkap van Wordpress (admin panel) zie je mogelijk niet direct de kracht en de mogelijkheden. Maar die zijn er wel degelijk. Bij Joomla lijken klanten bij het openen van "Administrator" vaak overweldigd te worden door de mogelijkheden. Een lijstje; wat vind dewebmeester.nl van Wordpress (ten opzichte van Joomla):
- Snel. Vooral het admin panel opent snel en ik ben vooral enthousiast over de button "Save" die je overal tegenkomt en die de aangepaste gegevens zo snel opslaat dat ik soms me wat onzeker voel. Is het nu echt opgeslagen of word ik voor de gek gehouden? Joomla ververst de hele pagina na iedere "Save". Vraag me af wanneer ze dat gaan aanpassen.
- Simpel. Joomla kent componenten (uitgebreide toepassingen), modules (zichtbare eenheden aan de buitenkant), plugins (onzichtbare code) en content (de artikelen). Wordpress kent "Posts", "posts", "posts" en dan nog een paar plugins en versleepbare widgets.
- Drag en drop. Daar ben ik een voorstander van. Gewoon omdat dit prettig is. Ook daarbij geldt: dat gaat snel. Gewoon slepen naar de juiste plaats en de widget en aanpassingen hoeven vervolgens niet eens opgeslagen te worden. Na het slepen is de aanpassing al doorgevoerd.
- Snelle uitbreiding mogelijk. Het pluginbeheer is uniek in verhouding tot Joomla (al denk ik dat dit in Joomla ooit aangepast gaat worden). Plugins geven iets extra's aan de website. Ik had vanavond een contact formulier nodig. Ik ga naar "plugins" en daat zie ik een zoekbalk. Kijk, bij Joomla ontbreekt dat. Daar moet ik eerst naar Google en aan meneer Google vragen of er ergens in de wereld een Joomla extensie bestaan die te gebruiken is binnen mijn idee en concept. Maar Wordpress heeft gewoon zijn eigen geintegreerde zoekfunctie. Ik type "Contact form" em jawel, ik zie een twintigtal mogelijkheden die ik met enkele klikken kan integreren in mijn website. 1) zoeken, 2) installeren 3) activeren en 4) slepen naar de juiste positie. Snel geleerd en nog leuk ook.

Doet de webmeester.nl ook aan Wordpress?
Jazeker! Ik onderhoud een vrij populair blog wat te vinden is via www.dewebhulp.nl (dewebmeester.wordpress.com ). O ja, dat wist u al want dat is het Wordpress blog waar u zich nu bevindt. Elke dag vinden tientallen mensen hier antwoorden op hun vragen. Ook biedt de webmeester.nl via de website een overzicht aan Wordpress mogelijkheden en designs (http://dewebmeester.nl/wordpress.html ). Verder zijn er in het verleden verschillende acties geweest betreffende Wordpress sites (zie: https://twitter.com/dewebmeester/status/243573824753385472 ). Maar ik heb vanavond sterk het gevoel dat we te weinig aandacht hebben gegeven aan Wordpress in verhouding tot de aandacht die Joomla bij ons heeft gekregen. Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen en ik zal daar in andere blog posts meer aandacht aan geven. Reacties gewenst!

P.s.: Bijna vergeten te vermelden maar www.dewebmeester.nl heeft zich verbonden aan het concept www.dewordpressmeester.nl ; Daarmee is denk ik wel duidelijk gemaakt hoe dewebmeester.nl Wordpress wardeert. Positief! Neem ook even een kijkje op www.dewordpressmeester.nl (Wordpress website van dewebmeester.nl).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten